Monday, June 20, 2016

Untung Yang Dicari Tapi Rugi Yang Dapat

"Saya ni keluarkan produk sarang burung. Kemudiannya ada jumpa kenalan lama. Dia bagitau produk ni boleh jual. Jadinya dia join saya untuk marketkan produk ni. Saya tak tau bab MLM atau jualan langsung ni."

Anak guam saya ini memaklumkan kepada saya pagi tadi sebaik saya mengajukan soalan berkenaan dengan kes beliau ini. Sebelumnya telah dituduh dibawah Akta Jualan Langsung & Skim Anti Piramid 1993 yang mana jika sabit salah boleh didenda tidak kurang daripada lima ratus ribu ringgit dan tidak melebihi lima juta ringgit atau penjara tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya sekali.

Denda yang tinggi tidak memungkinkan dia membayar denda apatah lagi dia tidak mempunyai pekerjaan yang tetap pada masa ini.

Kawan yang diharapkan boleh membantunya mengembangkan produk keluarannya itu bukannya membantu sebaliknya memberikan masalah kepada dia. Kawan itu pula entah ke mana hilangnya.

No comments:

Post a Comment