Monday, June 6, 2016

Berpuasa Dengan Kawan-Kawan

Saya sampai di Puduraya pagi itu dalam lebih kurang pukul 5 lebih. Masih berbaki lagi masa untuk bersahur. Saya terus bergegas ke kedai mamak yang berdekatan dengan Puduraya. Apa entah nama dia. Saya tidak ingat. Tetapi kedai mamak itu terletak satu bangunan dengan Basement Record. Tempat anak-anak muda punk diy mencari bahan-bahan halwa telinga.

Sampai di sana Mat Hadi dengan Enal sudah ada. Baru lepas pekena roti canai dengan teh tarik. Saya pun kemudiannya memesan benda yang lebih kurang sama. Lagi pun baru bangun sebab sepanjang perjalanan memang saya tidur. Nafsu untuk melayan beriani memang tak ada langsung.

Masih dalam frasa mamai lagi. Selesai makan tidak lama kemudian waktu imsak pun habis. Diikutilah dengan waktu Subuh. Tapi masing-masing masih duduk santai-santai lagi di kedai mamak itu. Orang tua-tua kata bagi makanan turun ke perut dulu.

Tidak lama kemudian dalam keadaan samar yang terangi lampu jalan kami ternampak satu sosok tubuh yang memang kami kenal, Pak Syed. Dengan gaya santai dia berjalan menuju ke arah saya, Mat Hadi dan Enal sambil menghirup air kotak perisa cokelat. Sungguh seronok sekali beliau menghirup air kotak cokelat tersebut tanpa was-was. 

No comments:

Post a Comment