Wednesday, March 9, 2016

Kalau Tak Bayar Nanti Ah Long Potong Tangan

Setelah selesai untuk satu pendengaran kes rayuan di Mahkamah Tinggi saya bergegas ke Mahkamah Majistret untuk satu kes pertuduhan baharu.

Anak guam saya dalam kes ini adalah seorang lelaki berumur dalam 30-an. Saya dimaklumkan oleh isteri beliau yang suami beliau merupakan penanggung tunggal kepada keluarga mereka. Si suami bekerja menjual minuman ringan di kawasan Dataran Shah Alam. Hasil daripada jualan tersebut pendapatan harian beliau dalam lingkungan RM30 - RM40.


Ketika ditanya oleh Majistret kenapa beliau melakukan kesalahan ini. Beliau menjawap.

"Saya terpaksa dan terdesak. Saya kena bayar bayaran kepada ah long sebanyak RM40 sehari selama 60 hari. Kalu tak bayar nanti diorang potong tangan. Saya pinjam ah long sebanyak RM2,000."


No comments:

Post a Comment