Monday, June 13, 2016

Petua

Sambil Timbalan Pendakwaraya membelek fail siasatan saya mencelah meminta dia menunjukkan saya gambar mangsa kemalangan maut yang melibatkan anak guam saya.

Gambar yang ada pada saya adalah gambar hitam putih yang disalin balik. Tidak berapa jelas pada pandangan mata kaput saya ini.

Lalu dia pun menyelak helaian kertas-kertas dalam fail siasatan di hadapan beliau. Duduk berdekatan ada dua orang abang polis trafik yang saya kenal.

Saya kata saya kagum dengan polis trafik. Boleh handle mangsa-mangsa kemalangan maut dengan selambanya.

Kata mereka ada beberapa petua yang mereka amalkan. Salah seorang beritahu, "Sebelum angkat mayat mangsa kemalangan maut aku akan kata dekat mayat yang aku ni datang nak mudahkan kerja, nak tolong dia bukan nak menyusahkan dia."

Sambungnya lagi, "Lepas tu biasanya baju seragam yang dipakai tu memang tak bawak balik rumah. Bukak tinggal di pejabat dan hantar dobi saja."

Kawannya yang seorang lagi turut menambah,"Kalau ada baru selesaikan kes kemalangan maut pada malam hari biasanya bila balik rumah saya akan letakkan uniform saya di luar dulu.

Malam tu memang saya akan tidur di luar. Orang rumah saya pun dah faham bila tengok saya tidur di luar bila balik rumah lepas kerja. Dia tau saya baru habis buat kes apa."

No comments:

Post a Comment