Tuesday, October 25, 2016

Sekampit Beras

Duduk menunggu untuk kes-kes dipanggil atau disebut memang boleh membuatkan saya berasa bosan. Apatah lagi kalau kes-kes yang baharu maka lagi lamalah masa yang perlu saya tunggu memandangkan mahkamah akan menyelesaikan sebutan atau pun perbicaraan kes-kes yang lama terdahulu.

Sambil mengambil tempat di bangku luar bilik bicara saya menegur seorang pegawai penyiasat. "Reman ke?" tanya saya.

"Reman..kes samun," balas pegawai penyiasat berpangkat Inspektor itu.

"Apa yang dia samun?"

"Dia pergi samun beras. Tak ada beras nak makan."

Saya mengeluh panjang mendengar kata-kata pegawai penyiasat tersebut. Memandangkan dalam kejadian tersebut mangsa samun tercedera maka kertas siasatan dibawah Seksyen 394 Kanun Keseksaan telah dibuka.

Walaupun barang yang terlibat hanyalah berupa beras namun itu sudah cukup untuk memenuhi 'factum of the offence' bagi sesuatu kes samun.

No comments:

Post a Comment