Monday, January 8, 2018

Kepingan Kertas

Sampai di mahkamah tadi anak guam telah sampai. Saya selesaikan urusan kes di mahkamah majistret sebelum ke mahkamah sesyen untuk bicara kes anak guam ini.

Berulang alik daripada kampung di Johor untuk menghadiri kes perbicaraan beliau. Banyak masa dan kos yang keluar.

Lalu dia datang berjumpa saya. Memaklumkan ada sedikit bayaran yang hendak dibuat kepada saya sebagai yuran guaman. Tiga keping helaian not lima puluh ringgit dan beberapa keping lagi not dua puluh ringgit. Dia menyerahkan ke dalam genggaman tangan saya dan disambut oleh saya.

Helaian-helaian kertas berkepala agong yang terasa sedikit basah dan dilipat nipis. Basah. Mungkin sebasah keringatnya untuk mengumpul wang ini.

Rezeki untuk hari ini. Syukur walau tidak banyak. Jangan sombong. Sebab rezeki kita untuk esok belum tentu lagi.


No comments:

Post a Comment