Thursday, December 15, 2016

Ugut

Sementara menunggu mahkamah untuk kembali bersidang saya berbual-bual dengan salah seorang Timbalan Pendakwaraya yang mengendalikan kes pada hari ini. Tiba-tiba masuk dengan kalut seorang pegawai penyiasat mencari mana-mana Timbalan Pendakwaraya untuk menandatangan satu kertas pertuduhan yang baharu.

“Saya dah pergi ke bilik Timbalan Pendakwarya tapi tak ada sesiapa yang ada. Semuanya dalam mahkamah,” maklum pegawai muda tersebut sambil menyerahkan satu fail siasatan atau pun dipanggil sebagai IP (“Investigation Paper") kepada Timbalan Pendakwaraya berkenaan. 

Jam pada masa itu menunjukkan sudah pukul sebelas tiga puluh minit pagi yang mana percaya ianya sudah agak terlewat untuk membuat pendaftaran bagi kes-kes baharu. Patutlah pegawai berpangkat Inspektor tersebut agak sedikit kelam kabut. 

Memandangkan saya sedang berdiri berhampiran mereka saya sempat menjeling dokumen-dokumen dalam kertas siasatan tersebut. Saya terperasan satu salinan kad memeluk islam bagi saudara baharu bersama dengan salinan kad pengenalan tertuduh.

“Kes apa ni?,” tanya saya kepada Inspektor tersebut yang sedang berdiri memerhatikan Timbalan Pendakwaraya menyelak helaian demi helaian kertas-kertas siasatan dalam fail kuning tersebut. 

“Kes ugut. Dia ugut pegawai zakat dengan pisau.”

No comments:

Post a Comment