Thursday, May 4, 2017

Hantu Kacau

Sambil saya dan anak guam berbangsa Cina menunggu untuk berjumpa dengan Pendakwaraya bagi mengambil pasport kepunyaan pekerja anak guam saya, kami duduk bersidai di deretan bangku di hadapan mahkamah. Bersembang-sembang kosong.

Tiba-tiba dia bertanya kepada saya soalan berkisar tentang perjanjian sewa antara dia dan pemilik rumah sewanya. Nampak agak serius pertanyaannya itu.

Dia hendak 'terminate' perjanjian sewa tersebut dan meminta pendapat bagaimana cara yang sepatutnya dia lakukan.

Saya tanya kenapa dia tidak mahu meneruskan sewa di rumah tersebutkan sedangkan ianya berdekatan dengan tempat perniagaannya.

"Semua ok duduk situ bos. Tapi satu saja saya tak ada tahan. Itu hantu suka kacau sangat. Malam-malam selalu bising main tangga."

Memang besar masalah dia. Tapi lagi besar masalah kalau peguam nak bagi alasan untuk 'terminate' penjanjian sewaan tersebut. Takkan nak tulis dalam surat sebab hantu selalu kacau?


No comments:

Post a Comment