Friday, August 25, 2017

Bantahan Awal

Pagi ini telah ditetapkan untuk perbicaraan bagi kes salah seorang anak guam saya yang telah dituduh dibawah akta SOSMA bersama dengan beberapa tertuduh yang lain. Namun sebelum perbicaraan pihak pendakwaan telah mengemukakan pertuduhan pindaan keatas anak guam saya dan juga tertuduh-tertuduh lain. Rasanya ini pindaan yang kedua yang telah dibuat oleh pihak pendakwaan.

Memandangkan terdapat pindaan yang terbaharu maka pihak peguambela memohon untuk satu Preliminary Objection dikemukakan kepada mahkamah.

Tetapi Yang Arif kemudiannya memaklumkan kepada pihak-pihak. Seandainya perkara yang dibangkit adalah melibatkan dan berkait dengan artikel-artikel Perlembagaan Persekutuan maka kes ini terpaksa dirujuk kepada Yang Arif Hakim lain yang ditugaskan mendengar isu-isu perlembagaan. Yang mana pada hari ini juga di mahkamah tinggi yang lain di sini permohonan bantahan awal selingkar isu-isu perlembagaan dibangkit oleh para peguambela yang mengendalikan kes SOSMA yang lain itu.

SOSMA ini seperti yang saya katakan adalah undang-undang yang baharu. Masih dalam proses development daripada segi perinsip undang-undang yang sedang dan bakal diputuskan oleh mahkmah.

Satu undang-undang yang perlu dicabar oleh kita para peguambela-peguambela yang terpelajar dalam pada untuk penambahbaikan dan keberkesanan pelaksaanan demi mengelakkan ianya menjadi satu undang-undang yang 'draconian' yang menidakkan hak-hak seorang warganegara dibawah Perlembagaan Persekutuan.

Salam Jumaah.

No comments:

Post a Comment