Saturday, April 1, 2017

Ikan Kembung

Sambil menghulur bakul berisi ikan kembung sempat saya berkata kepada abang penjual ikan tersebut. "Boleh tahan jugak harga ikan kembung ya.."

Dia mengangguk sambil menyambut bakul tersebut. "Semalam lagi mahal sikit," katanya sambil melambakkan ikan-ikan kembung yang telah saya pilih ke atas penimbang.

Ikan kembung dalam kehidupan saya agak sebati kerana saya membesar dengan ikan kembung goreng ibu saya. Ikan kembung goreng yang disajikan oleh ibu sahaja setiap kali saya pulang daripada sekolah. Ikan kembung yang kadang kala dibuat masak sambal, gulai, jeruk mahupun asam pedas. Ikan kembung yang mengajar betapa sakitnya jika tertelan cebisan tulang-tulangnya itu. Ikan yang sinonim dengan orang-orang kampung seperti saya.

Tetapi hari ini bila melihat kepada harganya yang berganda daripada harga bahan mentah lain seperti ayam membuatkan saya termenung. Ikan kembung bukan lagi ikan untuk golongan marhen.
Bak kata orang kampung saya, "La ni jenuh termenung dulu sebelum beli ikan termenung"

P/s : Orang utara panggil ikan kembung dengan nama ikan temenung. 


No comments:

Post a Comment