Thursday, June 20, 2019

Lif

Selesai menghabiskan sepinggan nasi ayam, saya tersandar lega. Mahu tidaknya daripada keluar rumah sehingga selesai kes pertama saya tadi langsung tidak menjamah apa-apa makanan. Sambil melihat pelanggan yang keluar masuk ke dalam kedai makan tersebut seorang rakan peguam saya bertanya. 

"Tadi masa naik ke mahkamah naik lif yang mana satu?" 

Seingat saya lif yang kedudukannya sebelah kanan saya. Lagi pun saya tidak ambil pusing sangat lif yang mana satu. Sebab saya bergegas untuk naik ke tingkat 7 bangunan mahkamah. 

"Bukan apa. Satu lif tu ditutup sebab ada kes." 

Selesai dia menceritakan apa yang berlaku saya termenung seketika sambil menyedut kepulan-kepulan wap air berperisa hazelnut coffee. Dalam kepala otak saya sudah terdetik. Memang tak boleh jadi. Sebentar lagi saya ada perbicaraan yang lain pula di mahkamah yang sama. Macam mana pun saya kena kencing di tandas kedai makan tu. Tak mungkin saya hendak ke tandas mahkamah yang sememangnya agak sunyi itu sementelah mendengar cerita terbaharu di mahkamah itu. 

Kahkahkah.

No comments:

Post a Comment