Thursday, December 20, 2018

Mencuri

Minggu lepas dan minggu ini saja ada tiga kes di bawah Seksyen 380 Kanun Keseksaan yang saya kendalikan. Seksyen 380 Kanun Keseksaan adalah kesalahan mencuri dalam bangunan, kediaman. Pertamanya melibatkan seorang anak muda yang mencuri beberapa helai baju di sebuah outlet pakaian. Kes kedua pula melibatkan seorang lelaki yang mencuri seutas tali pinggang di sebuah outlet pakaian juga. Dan kes ketiga pula seorang ibu dua anak yang mencuri telefon di tempat kerja lamanya. 

Semuanya adalah pesalah kali pertama yakni bukanlah seorang penjenayah tegar atau pun sememangnya mempunyai rekod-rekod kesalahan jenayah yang lain. Bila membaca fakta kes-kes anak guam saya ini terfikir saya. 

Anak muda yang pertama kalau alang-alang hendak mencuri buat apalah mencuri beberapa helai baju di sebuah outlet pakaian murah. Langsung tak berbaloi. 

Anak guam saya yang lelaki itu pula. Apalah sampai mencuri seutas tali pinggang yang berharga tidak sampai seratus ringgit pun. Langsung tidak berbaloi. 

Dan ibu dua anak itu pula. Alang-alang mencuri apalah sangat sebuah handphone. Bukannya boleh dapat duit segera pun. Dan bukannya dia tidak nampak bahawasanya ada cctv di tempat berkenaan. Langsung tidak berbaloi. 

Dan mereka ini kemudiannya ditangkap dan direman selama beberapa hari lamanya sebelum dibawa ke mahkamah untuk dipertuduhkan. 

Saya terfikir kenapa mereka ini mencuri? Mungkin berbaloi atau tidak bukannya isu bila keadaan mendesak barangkali. Mungkin saja saya kata. Mungkin..Apa-apa pun mereka tetap melakukan kesalahan dan tetap menerima hukuman atas kesalahan mereka.

No comments:

Post a Comment